torsdag 5 augusti 2010

Ramadan en muslimsk högtid



Ramadan är fastemånaden för muslimer som avslutas med festligheter och god mat. Den styrs av solen och månen och är olika lång i olika delar av världen.

-Att vara muslim i tillexempel Kiruna är inte så roligt kanske just på Ramadan. Då är det ont om tid att äta och dricka, skrattar Muhammad Abdi Barre från Somalia. Han ska försöka förklara för mig vad Ramadan är och hur det är att vara muslim här hos oss.

Han kom hit för tre år sedan. Fru och sex barn kom hit först i år. Han är 38 år och familjen bor i Österbymo. Muhammad poängterar att det är olika kulturer i olika muslimska länder. Han ger mig en förklaring ur somaliskt perspektiv.

När det är Ramadan får alla över 15 år, inte dricka och äta under dagtid. Man och kvinna får inte heller ha umgänge med varandra. På natten är dock allt tillåtet.
-Här där vi bor nu startar Ramadan kl 02.36 på morgonen och pågår till kl 21.11 under 29 till 30 dagar. I Somalia pågår Ramadan bara i 12 timmar mot 19 i större delen av Sverige och 20 uppe i Kiruna.
-Under cirka fem timmar får vi äta och dricka och då börjar vi alltid med fyra bitar Timir. Det är välsmakande och kommer från träd, en slags kåda förklarar Muhammad.
Ramadan startar i år den 14e augusti och pågår i fyra veckor. När fastetiden är över är det stor fest, Idul fitri. Efter två månader firas Idul adha. Då träffas släktingar och vänner och man har vad vi kallar knytis.
Själva meningen med fastetiden är att man ska känna hunger.
Jag frågar vad som händer om man fuskar och äter lite ändå.
Muhammad skrattar och svarar:
-Ingen fuskar. Alla har koll på alla.
Om någon avbryter då, säger jag.
-Då blir den bara straffad av Allah.

Muhammad fortsätter:
-I Sverige syns inte månen så bra, så vi får veta från vänner i tillexempel Saudi Arabien exakt tid för Ramadan. I Kiruna lyser solen så länge, så många muslimer reser bort under Ramadan för att slippa vara utan mat över 20 timmar per dag.
En muslim ber fem gånger om dagen. Under Ramadan pågår bönetiden i två timmar under den tid på dygnet när de får äta och dricka. Bönen heter Salatu Tarawih och är särskild för just Ramadan.
Under själva fastemånaden ska man vara en god människa, och ingen får prata illa eller skvallra om någon. Det förpliktar också att hjälpa varandra. Den som har pengar måste dela med sig till en fattig under Ramadan.
-Ett exempel, säger Muhammad och fortsätter:
-Om jag har pengar så ska jag ge till en fattig 400 gram ris gånger fyra, samt 400 gram majs gånger fyra, per person i min familj. Vi är åtta stycken, och då skickar jag pengar som motsvarar vad den mängden ris och majs kostar i Somalia om det är dit jag ska skicka dem. Mottagaren måste då köpa ris och majs för pengarna.

-Under Ramadan får inga krig startas. Det är inte tillåtet att ta andras liv. Men det är tillåtet att försvara sig under attack, säger Muhammad.

-Jag gläds åt Ramadan, en tid för glädje, avslutar Muhammad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar