tisdag 20 juli 2010

Vassviksberget









Då ska jag ta er med till nästa fina plats.


Vassviksberget är inget caféställe, inget utedass, ingen service på något sätt. Men det är ett tjusigt solnedgångsberg.

Vassviksberget når man om man tar vägen från Österbymo mot Kisa, och vid rastplatsen Nästången svänger man in mot Norra Vi. Vid skylt till höger där det står Kungabordet, följer man så till höger. Inte så långt fram är en parkering till vänster, skyltat Naturreservat. Det går också att fortsätta rakt fram mot Kisa tills skyltar markerar att man ska ta till vänster.
Parkera och starta din vandring.
Kalhyggen och blåbärsris avlöser varandra. Orange markeringar visar vägen och det är väl upptrampat, så man kommer dit man ska.

Bänk att vila på
På en höjd av cirka 60 meter står jag snart och blickar ut över Norra Vi bygden från Vassviksberget. Berget är brant och täckt av rosa ljung. Här biter sig de gamla tallarna fast längs bergskanten. Ydre kommun har gjort sig omaket att släpa ut en trädgårdsmöbel på berget vilket uppskattas då jag kommer fram.
Stigningen längs vandringen gjorde det skönt att sätta sig. En vacker vy tornar upp sig framför mig i form av lummigaste grönska, åkrar och skog, och den vackra vita kyrkan i Norra Vi.
Jag kan tänka mig att många skolungdomar i Ydre har varit här, men att de sedan glömde bort den här pärlan, och kanske aldrig återvänt. I markerna finns här tallar som är över 300 år gamla.
Varför inte ta med sig en gitarr och sätta sig här en kväll, där annars tystnaden råder.
En och annan bil passerar nedanför på vägen, på väg mot Norra Vi och Tullerum kanske. Några barn badar vid Ribbingshof som ståtar på udden vid de höga popplarna. I övrigt råder tystnaden, så tyst det nu kan vara då småfåglarna har fått ungar och insekterna surrar i luften. En ensam mås skriar långt borta.
Det är sommar i Sverige, och scenariot ter sig som ett rörligt vykort för mig. Upplevelsen skulle jag vilja posta till mina gamla vänner som jag inte sett på ett tag.

Rakt nedanför berget ligger båthamnen. En populär plats för båtinnehavarna i bygden. Sommaskeppen är flera till antalet.
Till den som tycker att själva vandringen utgör den största tjusningen, går det att ta sig hit via vandringsleden från Ydre Gården om man vill.
Så packa kaffekorgen, ta med gitarren eller munspelet, eller varför inte ett målarstaffli. En fin plats för kontemplation, eller att bara vara.

Ja, kunde jag spela munspel så skulle jag sitta där på berget och låta några vemodiga melodier undslippa mig. Om jag bara hade ett och inte kunde spela, så skulle jag spela ändå, för däruppe stör det ingen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar