torsdag 29 juli 2010

Garpön Dackön








Smultronställen del 2

Garpön tillhör inte längre Ydre kommun, men har gjort innan kommundelningen. Garpön är så spännande att den få vara med här som ett utflyktsmål trots allt.

Från Österbymo åker man mot Svinhult och igenom. Vid en skylt Tyresbo svänger du av till vänster. Kör där ca 4 kilometer till Kulturminnesskylten.
Mitt ute i sjön Hjorten ligger ön. En konstgjord ö, bara en sådan sak. Den är 60 gånger 90 meter stor och vid förundersökningsgrävningar har man tidsbestämt resterna från en fästning där till 1360 till 1370-tal.
Det som gör det så intressant är att de som byggt ön, bemödat sig med att göra hela tre rader pålspärr. Pålar som sticker upp ur vattnet, för att göra ön i det närmaste ointaglig. Vanligast var en eller två rader. Här har använts flera tusen pålar.
För den som är intresserad av historia och olösta mysterier är Garpön en perfekt plats för en kaffekorg. Det svåra med ön är att det inte går att ta sig dit om man inte har båt, kanot eller vill simma. Avståndet mellan fastlandet och ön är bara cirka 100 meter. Annars får man sätta sig på bryggan mitt emot och låta fantasin ta form.
Ön väcker många frågor
Per Olin som varit med och grävt på ön undrar:
-Vad ville man skydda så till den milda grad?
Han skriver nu på en rapport om ön som väntas bli klar i höst.

Markägaren välkomnar besökare men kan inte stå till tjänst med båttransport i dagsläget.
Vid Garpön syns tydligt pålarna under ytan. Det är lätt att kliva i land och det känns magiskt att sätta sin fot på ön. Kullen i mitten där fästningen fanns är ganska hög. Nedanför är det platt och min fantasi börjar forma byggnader för min inre syn.
Varför byggde man ön? Kan det finnas en skatt här? undrar jag själv där jag står bland allt det gröna på toppen av ön. Vilket arbete det måste ha krävt. En hink sand förslår ingenting. Inte hundra stenar heller.

En snok slingrar sig förbi en halvmeter från mina fötter. Jag hoppar undan och känner mig som en fridstörare men här andas något. Något spännande och olöst. Mystiskt.
Någon gång under 1700 talet föll öns historia i glömska och den kom att kallas Dackön.
Om Dacke och hans män varit där är inte bevisat men inte heller omöjligt. Prästen i Rumskulla återger 1666 vad de gamla i bygden berättat:
"På ön bodde rovgiriga knektar som svårt plågade bygdens befolkning med plundringar.
Deras befälhavare vid namn Cosefell hade dött och blivit begraven på ön. Slutligen bestämde sig Rumskullaborna för att få slut på plundringarna. Några män klädde ut sig till tiggarfolk och drog sakta förbi ön på isen. Knektarna rusade ut för att få sig ett lätt byte. Men i skogen låg en stridsberedd skara som högg ned knektarna till sista man. Så var man äntligen befriad från den svåra plågan- enligt legenden." Detta står att läsa på en skylt på fastlandet.
Medtag båt och kaffekorg.
Faktaruta:

Garpön
Fästningen är tidsbestämd till 1360 till 1370-talet
Garp betyder rovfågel och är det riktiga namnet på ön. Garp var också en medeltida benämning på de många tyskar som då hade stort inflytande i Sverige.
Dackön kom ön att kallas på 1700-talet men har återfått sitt rättmätiga namn igen.
Garpön brändes troligen ned under unionsstriderna 1389.
Arkeologisk provundersökning har påvisat brända rester av djur-och människoben, nitar, spikar samt mycket kol och sot.
Intresse för att anordna visningar av ön finns. Kontaktperson är Claes Henckel, Viggesbo Säteri 0496-44055.

2 kommentarer:

  1. Åh, så spännande!! Sånt gillar jag... VI, både Björn och jag... spännande att vara nånstans där man kan känna historiens vingeslag fläkta i nacken...

    SvaraRadera
  2. javisst ascoolt! Låt oss starta en stiftelse, Dacköns vänner så vi får ihop pengar till mer utgrävningar? Jag är på!

    SvaraRadera