torsdag 22 juli 2010

Kleva berget - ett berg med utsikt








Herbergshults naturreservat ligger längs Kisavägen. Här tar jag till höger från Österbymo sett. Då är det en resa på 4,4 km innan jag är framme vid Kleva berget. Vägen delar sig två gånger direkt efter varandra. Först tar jag den högra, sedan väljer jag Klevaberget mot vänster och inte reservatet.
Vägen kantas så småningom av nyhugget timmer från Sveaskog. Jag passerar en gammal skullabro, som vittnar om en stor ladugårds numera icke vara. Vid en rund vändplan parkerar jag.
Här följer sedan stigen mot Höga Hester. Orangemålade pinnar visar vägen. När jag kliver över en omkullfallen trädstam, som många före mig har klivit över, anar jag snart mellan träden vilket scenario jag snart skall bevittna.
Jag går uppför en smal liten snickrad trappa upp på berget och kommer så ut på ett kalt berg, lik en elefantrygg med den mest storslagna utsikt jag någonsin skådat.

Jag drar efter andan och fyller lungorna med hela den fantastiska naturupplevelse som jag står mitt i, 295 meter över havet.
Pampigt och mäktigt är ord som kommer till mig.
Andäktigt är ett annat efter en stund. Solstrålarna strilar ner genom molnsuddarna, likt fingrar uppifrån.
Soldiset påminner mig om medelhavet och det känns som om jag kan se hur långt som helst. Bakom kullarna är det andra kullar, och bakom dem ännu fler kullar.

Djupet i den bild jag vill förmedla, kommer inte i närheten av den verklighet som utspelar sig här. På Klevaberget behövs ingen gitarr, ingen kaffekorg ens. Här fyller man sina lungor och bara är.
Ett naturrum är det och utsikten är oslagbar, en riktig energipåfyllare.
Att få sitta här med någon och bara dela det som är framför sina ögon, är en högtidsstund.

Hackspettarna trivs
Reservatet är ett populärt tillhåll för hackspettar. Spillkråka och gröngöling trivs här.
Rik örtflora
För den som är intresserad av växter är Herbergshult den rätta platsen. Här växer det som inte är så vanligt på andra platser i Ydre. Örtfloran är rik med bl.a. vårärt, smörbollar, blåsuga, vätteros, skogsnycklar, nattviol, blåsippa och trolldruva.
Marken är rik på enbuskar.
Området har tidigare brukats som slåtteräng och därefter fram till mitten av 30-talet använts som betesmark.

Kleva berget är en upplevelse som jag kommer bära med mig. Här är känslan av närhet till naturen väldigt påtaglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar