torsdag 21 april 2011

Sagan om boken som blev sann



HESTRA
Drömmen om en sagobok har slagit in för Gunilla Stenström,
-Jag älskar sagor, utbrister Gunilla Stenström där hon sitter i trädgården fullt av vitsippor.
I handen håller hon boken "Sagor och sägner från Ydre" som nu äntligen har blivit verklighet. Från frö till planta har det tagit två år och man frågar sig varför den inte blivit skriven tidigare, då Ydres sagor och sägner viskar bak varenda sten och buske i bygden.

-Jag tyckte det var roligt att skriva berättelser och i många, många år har jag velat skriva en sagobok. Astrid Lindgren hade sagor som hoppade i famnen på henne, men det har de aldrig gjort för mig, konstaterar Gunilla lite finurligt.
Hon fortsätter:
-Ydres sagor och sägner har alltid fascinerat mig och jag fick för mig att jag skulle samla ihop dem. Emelie Edefors ringde mig då hon läste turism och jag gav henne då i uppdrag att inventera sagorna i bygden. Hon gjorde det som ett fördjupningsarbete i skolan och lämnade arbetet till mig. Jag skrev om texterna och kontrollerade ordvalen och texterna med bland annat Mona Forsberg samt Björn Johansson i Norra Vi:s hembygdsförening.
Illustratör till boken är Anna Heldorff som i valet av tre konstnärer gick segrande ur offerthögen. Sagan har blivit verklighet och är bara en planta än till vad det kan mynna ut i, avslutar Gunilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar