fredag 6 maj 2011

Äppelmynta- drömmen slog in med råge








Lite försiktig men jordnära och trygg kan man kalla Elisabeth Nilsson som sakta men säkert byggt upp sin blomsterhandel från dröm till verklighet.

Mitt emellan Österbymo och Tranås vid 30-skyltarna i Hestra ligger Äppelmynta. Utanför står 40 pallar jord och väntar. Inomhus snickras det för en caféhörna.
Elisabeth Nilsson startade sin blomsterhandel till allhelgonahelgen i november 2006 och för ett år sedan köpte hon och maken Lasse fastigheten. Utanför dörren står en kärra med de rödaste pelargoner man kan tänka sig, på trappen en korg med fjärilslavendel på väg att blomma ut. Det har helt nyligen varit både snö och 6 minus grader på nätterna.
Inne i butiken hörs svaga, harmoniska toner och inredningen är ljus. Krukor och inredningsdetaljer samsas om ytorna med blommor till såväl fönstret som kalaset. En snittblomskyl har Elisabeth också.
-Det blir mycket begravningar. Jag gör inte kistdekorationer men övriga binderier blir det mycket av. Jag hinner inte med annars.
Ja, hon har att göra i den trevliga butiken som också servar Hestraborna med fröer, godis, snacks, och glasspinnar.
Kunderna önskade café
Idén om cafédel har kommit till efter kundernas önskemål.
-De uttryckte sin önskan att kunna sitta ner här och prata, då det ändå blivit en naturlig träffpunkt, dit man gärna kommer och pratar en stund och träffar andra från bygden, säger Elisabeth.

Det är ännu inte satt något datum för när det ska stå klart, men förhoppningen är till sommaren. Om den energiske Lasse får bestämma så blir det så fort som möjligt. Men det kvarstår lite jobb med vattnet.
-Vi ska koppla på oss på det kommunala vattnet och vi gräver nu efter vattenledningen. Det mesta hänger på den. Sen ska det målas och fixas lite i själva caféhörnan innan det är klart, berättar Elisabeth.
Det är maken och sonen som är hantverkarna här, så det får sakta växa fram. Länge har det varit en dröm för Elisabeth med en blomsteraffär.
-Nu har den slagit min med råge, utbrister hon. Elisabeth slår ut med händerna som för att visa på allt hon åstadkommit här. Hemma har hon äntligen ett växthus och en örtagård.
-Men de hinner jag inte med nu! Skrattar hon över det kära besväret att ha mycket att göra i butiken. Utan vänner och familj som hjälper till skulle det inte gå. Till jul, påsk och studenten har hon årets högsta toppar.

-Det blir dessutom maken och sonen som får ta hand om caféet. För det varken kan eller får jag göra med jord på händerna, säger hon.
Trots att hon rör sig i sin drömtillvaro hämtar hon andan någon annanstans.
-Ja det är med hunden i skogen, där har jag mitt andningshål. Jag ger så mycket till människor hela dagarna så jag behöver ventilera i skogen.

Från en grop utanför huset ropar Lasse glatt:
-Jag tror jag hittat ledningen nu!

Drömmen om caféet tycks också slå in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar